onsdag 28. mars 2012

LUS og Veiledet lesing

For å videreutvikle elevene sine leseferdigheter, samt og kartlegge elevene sine behov er det blandt annet to metoder som kan benyttes i skolen. LUS er et mye brukt kartlegginsverktøy som blir brukt til å kartlegge elevenes leseferdigheter. Utifra hvor godt de leser, utfyller de diverse kriterier som plasserer dem på ulike "LUS-nivåer". De forskjellige nivåene gir oss som lærere en god pekepinne på hvordan de ligger ann, og hvordan man skal oppnå de neste nivåene, for å bli mer fullkomne lesere.

Veiledet lesing er en metode som er utviklet i New Zealand. Etter som New Zealand har oppnådd svært gode resultater i lesing, er dette en metode som har blitt tatt i bruk i mange andre land.

Ved bruk av veiledet lesing sitter lærer sammen med elevene, og veileder dem under lesingen. Dette kan blandt annet være i form av spørsmål, hjelp til å uttale ordene riktig, ordforståelse og stikkprøver for å høre om forståelsen er god nok.
Denne metoden legger vekt på dette, men også tilpasset opplæring, som er et krav til oss som lærere etter kunnskapsløftet. Ved veiledet lesing kan man dele inn elevgruppen i mindre grupper, basert på interesser og ferdigheter. Under veiledet lesing kan man gi elevene innføring i forskjellige lesestrategier, som hjelper elevene sine til å bli dyktigere lesere. (http://www.vinderen.gs.oslo.no/satsing/Veiledet_lesing/Veiledet_lesing.html)

En skole som blandt annet har benyttet seg av både LUS og veiledet lesing, er Bjørndal skole i oslo. På filmen under kan du se hvordan denne metoden blir brukt for å øke leseforståelsen, og også hvordan en bibliotekar er med på å gi veiledet lesing for elevene.




Alle rettigheter til denne filmen tilhører www.skoleipraksis.no (http://www.skoleipraksis.no/flerkulturell-opplering/filmer/satsing-pa-leseutvikling/)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar