onsdag 28. mars 2012

Forskjellige lesestrategier

Som lærer på barnetrinnet, og da særlig i norsk, har man en av de viktigste oppgavene på skolen ovenfor elevene sine. Man skal lære dem å lese og skrive. Ikke bare skal elevene ha ferdighetene til å lese og skrive, men de skal utføre begge oppgavene godt. Dette er ikke bare viktig  på skolen, men viktig som et fundament for elevene, slik at de har gode ferdigheter innenfor lesing og skriving som de tar med seg ut i livet og senere utdannelse. Etter den første lese og skrive opplæringen, hvor elevene går til begynnerstadiet i både lesing og skriving, kommer den andre lese og skrive opplæringen, som skal gjøre elevene til dyktigere skrivere og lesere.
På denne bloggen her, skal jeg skrive om noen forskjellige metoder man kan benytte seg av med elevene sine, for å utvikle deres lesing og skriving. Jeg skal skrive om noen forskjellige leseutviklingsmetoder, som blandt annet BISON, LUS og veiledet lesing, som man kan benytte seg av for å utvikle elevenes lesing. I denne bloggen skal jeg også snakke om hvor viktig førkunnskaper er, og hvordan førlesningsfasen er kritisk for at elevene skal kunne ha best mulige forutsettninger for å kunne få den nødvendig informasjonen ut av en tekst.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar